Isnin, 18 Oktober 2010

Universal

Sejak dari bangku sekolah lagi Pak Nidus memang suka kalau dapat jalan-jalan makan angin tak kiralah dalam negeri, dalam Malaysia atau pun over river apa lagi kalau over strait.
Over river Pak Nidus pergi Bangkok hingga ke Koen Kaen dekat dengan sempadan Vietnam/Laos (lintas sungai Golok).
Tahun berikutnya Pak Nidus dengan rakan-rakan makan angin ke seberang selat Melaka iaitu Medan tahun 1980an. Itulah kali pertama Pak Nidus naik kapalterbang....seronok.

Biasalah pakej ke Medan mesti termasuk Berastagi, Parapat dan Pulau Samosir.....Hooras.

Apa yang Pak Nidus nak ceritakan semasa di Parapat ada seorang mamat Indon bagi songkok dan juga selimut untuk dipakai sebagai kenang kenangan katanya.

Cuba lihat photo di bawah.....
"Wah..bapak sebiji macam orang Batak...wow hebat betul Bapak ni...handsome lagi"

Begitulah lebih kurang kata si mamat Indon tu pada Pak Nidus.

"Binawe punya budak...berani kau kata muka aku macam Batak?"

"Betul Bapak..sumpah macam Batak" sambil ketawa besar.

" Jangan main-main, walau pun ini negeri kamu, tapi kamu menghina aku"

Lagi kuat ketawanya...tak tahulah apa yang melucukannya.

Ada kawan berbisik kat Pak Nidus....biasalah bang, kan di sini semuanya orang Batak...Batak Toba. Betullah muka abang macam orang dia.

Dalam hati Pak Nidus, betul juga ya. Tapi kalau kat tempat Pak Nidus 'Batak' ni dah bermaksud lain.
Batak adalah suku kaum orang asli.....(memang tak cantik). Itu lah yang Pak Nidus bengang dengan budak tu.

Bila diingatkan semasa ke Bangkok dulu singgah di Korat, orang sana juga kata muka Pak Nidus macam orang dia....pergi ke Kemboja macam tu juga....Aik!!! muka universal ke?

10 ulasan:

Idalara berkata...

jauh juga perjalanan pak nidus ye...bak kata org jauh perjalanan luas pemandangan..tu lah bila pegi tempat org kita jd keliru dgn kata2 mereka..lain maksud mereka lain pula kita maksudkan..

muka univresal...ada kot..nsb baik tak pegi Afrika diaorg kata muka pak nidus pun mcm org mereka..ngeee...

kakcik berkata...

Lain padang lain belalang, lain bahasa lain pengertian... :)

cheqna berkata...

salam pak..
sah memang universal =)

LiNda berkata...

Jap ehh..
biar saya telek
ermm... ermmm..
macam lombok pun ade !

hahaha

Hairil Rizal berkata...

Pengalaman ke tempat org tu mmg mahal Pak Nidus. Tak dapat cari kat tempat kita.

:)

nidus2 berkata...

Ida,
Pak Nidus tengok dan tilik memang ada mirip Nelson Mandela.....haaaa3

nidus2 berkata...

Kakcik,
.....lain ikan lain umpan,
banyak berjalan pitih kurang....

nidus2 berkata...

Salam kembali Cheqna,
Nak jadi tok Arab tak boleh sebab hidung penyek...

nidus2 berkata...

Linda,
Yeaaaa.....boleh bawak lari anak dara orang.....

nidus2 berkata...

Hairil,
Sekarang nak makan angin kena ada ribu2 sebab makcu dan anak2 nak ikut. Setakat over river ajer la......memang pengalaman tu tak dapat dibeli.

 

Tembok Besar

2006

Senarai Blog Saya

nidus2 Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template