Jumaat, 17 September 2010

Pahala

Setiap pagi Jumaat Pak Nidus balik kampung, tak jauh dari rumah cuma 10 km jer. Sekadar menjenguk orang tua dan pusara arwah ayah. Pada mulanya sebagai rutin mingguan semenjak kematian ayah. Bila terbaca dalam satu artikel tazkirah oleh seorang ustaz, Pak Nidus merasakan suatu usaha yang sepatutnya dapat dilakukan oleh semua dalam mendapatkan pahala mudah yang diberikan oleh Allah s.w.t kepada hambaNya.
Antaranya....

Memandang wajah ibubapa kita
Itu belum lagi pahala kita berbakti kepada mereka.


Memandang wajah orang alim

Itu belum lagi kita mendengar ceramah mereka yang mengajak ke arah kebaikan dan meninggalkan kemungkaran.




Melihat Kaabah
Kalau pergi ke Masjdil Haram untuk beribadah, carilah tempat di mana kita dapat melihat Kaabah, pahala berjalan walau dengan tengok jer..



Melihat Al Quran

Apa lagi kalau kita membaca, memahami dan menghayati maksud serta mengamalkannya.




Melihat laut

Menghayati keindahan alam dan mengagungkan kebesaran Allah s.w.t.

16 ulasan:

luahfikiran berkata...

SALAM,
MEMANG SEPATUTNYA. BERBAKTILAH KITA KEPADA EMAK AYAH SAMADA MEREKA MASIH ADA ATAU TIDAK. DOAKAN MEREKA.

nidus2 berkata...

Salam LF,
Begitulah hendaknya...bila mereka tiada terasa sangat kita 'kekurangan' berbakti pada mereka...

Idalara berkata...

tak dpt tenguk wajah mak abah kerap2 tp dpt dgr suara pun jadilah..sementara ibu ayah msiah ada berbaktilah pada mereka..

p/s pegi kelantan nk tguk wajah Tuan Guru tp tk berkesempatan...

Hairil Rizal berkata...

Terima kasih Pak Nidus kerana mengingatkan.

Saya hanya ada wajah ibu utk dilihat. Ayah dah pergi 11 tahun lps.

Hmmm...

ybs berkata...

Pak Nidus,
sy pon memollow....

taknak bagi hadiah ke krn sy menjadi follower yg ke 80, ke nak tunggu yg ke 100 jugak???

hehe....

nidus2 berkata...

Salam Ida,
Baguslah tu Ida...itu pun tanda ingatan jugak.
Nak jumpa Tok Guru mudah jer..pergi dengar kuliah beliau setiap pagi Jumaat atau terus ke rumah beliau..

nidus2 berkata...

Salam anakanda Hairil,
Kira yatim macam Pak Nidus lah...
Doa anak yang soleh itu merupakan salah satu amalan yang akan sampai kepada simati...

nidus2 berkata...

Salam ybs,
...nak kata apa hah!.
Dulu seteru sekarang dah jadi sahabat, nanti Pak Nidus fikir dulu. Apapun terima kasih kerana folo..jumpa lagi.

emzex zain berkata...

salam pak nidus (kalau diterbalikkan jadi sudin kut?)

satu peringatan yg baik,yg kadangkala kita terlupa atau tidak sedari ttgnya.

kalau sudi boleh ziarah blog saya : http://emzex.blogspot.com

Ibnu Jamaluddin berkata...

Melihat ciptaan Tuhan melalui kurniaan Tuhan, subbahanallah...

nidus2 berkata...

Salam emzex zain,
Insyaallah, Pak Nidus akan ziarah nanti.

nidus2 berkata...

Salam anakanda Ibn Jamaluddin,
Semoga anakanda berada dalam limpah kurniaNya.

sarah-najwan berkata...

salam pak nidus..

umah pak sedaro kite kt tmn guru je..gi sokmo taing blik kg cti skoloh..he3

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o berkata...

salam pak nidus
ya memandang ibu mendapat pahala..terimakasih kerana meingat

nidus2 berkata...

sarah,
ngaja mano kito? Tame guru lorong gapo? Bilo pulok nok kelek? Heee3 namyak pertanyaan daa...

nidus2 berkata...

brutalsolo,
Sama-sama lah mengingat...yang muda pun boleh ingatkan yang tua.

 

Tembok Besar

2006

Senarai Blog Saya

nidus2 Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template