Jumaat, 3 September 2010

Biskut Raya Untuk Pak Nidus

Tradisi……. setiap kali nak raya, Makcu selalu buat biskut. Dari sejak kahwin sampailah sekarang. Dulu, Pak Nidus ada jugak membantu tapi sekarang ni dek kekangan masa tak sempat nak nolong. Ada yang menjadi, ada yang tidak….ada biskut yang keras, ada jugak yang hancur sebelum dimamah. Alahai.......

Biskut Raya Makcu


Yang penting ada biskut kegemaran Pak Nidus iaitu biskut kacang. Setiap lebaran mesti Makcu buatkan untuk Pak Nidus. Walaupun seringkali biskut ini keras (kalu wat pekong anying pung bulih kekcok atau teruh mapuh) tapi bau aroma kacangnya tetap menjadi pujaan hatiku…..



Biskut Kacang Untuk Pak Nidus


Biskut Raya Untuk Makcu

Rata-rata saat begini biskut raya memenuhi pasaran, sama naik dengan penjualan kain baju. Kat sekolah Pak Nidus kiri, kanan, belakang, depan cikgi2 duk hulur biskut raya dan kalu ambik, kita pun kena huluq jugk.

Terlintas di hati nak belikan untuk Makcu dua tiga jenis. Mesti Makcu suka sebab sepupu Haji Bakhil ni tau jugak habiskan duit itupun sebab dpt duit raya RM500.00 kan…. kankan….

Biskut raya untuk Makcu

8 ulasan:

Ain berkata...

salam pak nidus,

mesti senyummmmm meleret makcu kalau pak nidus tambahkan koleksi biskut raya....

beli la mana2 yang makcu belum sediakan....

nidus2 berkata...

Cukuplah tu Ain,
Itupun dah habis ratusan RM. Bertambah botaklah kepala Pak Nidus ni.

shi3la berkata...

salam pak Nidus..

Rasenyer sayer pestime menjengah kesini...salam kenal yer..

banyaknyer biskut..macam nie barula semangat nak berayaaa..

hani@debumelukut berkata...

Biskut raya kita dah ada..Kalau nak bagi duit raya nak.

noor afzan berkata...

saya dah beli byk biskut.
nyum2..=)

Ngah berkata...

nantikan biskut dari tronoh pulok. Dari anakanda utk ayah bonda. yeah!

nidus2 berkata...

Shi3la, terima kasih kerana sudi menjenguk ke jendela Pak nidus.

Kak Nie, Kalu nok duit rayo, maghila ke umoh. kito nok gi mitok duit rayo nga boh.

Noor afzan, sama2lah kita meriahkan raya dengan biskut masing2.

Ngoh, selamat pulang perantau, Ma meme dok tunggu sekut tronoh.

hazeleyed lady berkata...

Bertuah pak Nidus dapat makcu yang rajin...
makcu macam saya kut...suka buat biskut raya sendiri...puas hati.
Tapi kalau pak Nidus tambah dengan 'Kuih tunjuk" tu...makcu mesti senyum melebar sebab kuig raya penuh meja!
Kekal bahagia bersama makcu yang satu ya.
Take care

 

Tembok Besar

2006

Senarai Blog Saya

nidus2 Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template