Sabtu, 11 Disember 2010

Geram..Letih & .....

Pagi yang terang membolehkan Pak Nidus menjalankan aktiviti kegemaran ‘gateh basikal’ seperti biasa. Lebih kurang jam 8.00 pagi dah mula mengayuh basikal ke destinasi biasa di pinggiran sungai berhampiran Pasaraya Tesco Kota Bharu. Lebih kurang setengah jam mengayuh dengan jarak 6 km , Pak Nidus berhenti rehat sambil membuat senaman ringan dan aktiviti renggangan.

Lebih kurang pukul 9.00 dah mula bersiap untuk pulang melalui jalan yang satu lagi. Memang dah biasa jalan ini memang selesa tetapi entah apa yang tidak kena sampai sahaja di satu tempat yang agak sunyi tetapi keadaan sekitar yang terang tiba-tiba rasa mengantuk yang amat sangat. Pelik betul.

Pak Nidus berhenti mengayuh sambil menyorong basikal, terasa nak tidur di situ juga. Terfikir nak menelefon anak supaya datang ambil dengan motor. Bila difikirkan sebelum ini pernah Pak Nidus tak jumpa jalan balik semasa memancing di bendang waktu siang, ini sudah tentu ada suatu kuasa lain yang cuba ‘ bergurau’.

Yang peliknya sebaik sahaja melepasi ‘kawasan’ tersebut rasa mengantuk terus hilang. Apa lagi, terus pecut basikal sekuat yang boleh.

Ahhhh....

Laluan ditenggelami air paras paha di depan. Adusss.....ini dah kes adegan yang tak ingin dilihat.

Terpaksalah berpatah balik. Nun di depan nampak jalan yang terpaksa dilalui.

Alamak!!!.....jalan ini pun dinaiki air jugak.

Melalui jalan pembinaan jambatan Sultan Yahya kedua. Semakin jauh terpaksa ditempuh.

Heee...geram betul. Jalan yang ini pun tak boleh dilalui kerana ada kerja-kerja penggalian yang sedang dijalankan.

Ahhh tak kisahlah ...sekarang kau naik aku pulak, selama ini aku naik kau.

Apalagi Pak Nidus kena pikul basikal supaya tidak memanjangkan jarak sejauh 5 km kalau ikut jalan yang lain.

4 ulasan:

sally berkata...

Uishhhh..misteri nusantara la pulak eh...aishhhh

Mimie.Candy Cane berkata...

hehehe...tu pun kira senaman jugak tu..

Hairil Rizal berkata...

Jauh perjalanan, luas pemandangan. Boleh diaplikasi kat situasi ni ke Pak Nidus?

nidus2 berkata...

Ticer Sally,
Sally tentu lebih arif tentang misteri Pak Nidus kan...kui3.

Mimie C.C
Misteri nusantara ke atau kayuhan jauh?....

Hairil,
Biasalah tepi sungai ni keras sikit...macam2 boleh 'terjumpa'di tempat begini.

 

Tembok Besar

2006

Senarai Blog Saya

nidus2 Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template