Isnin, 28 Mac 2011

Suatu Masa

Anak bongsu Pak Nidus....si Yeh.

      Ingat lagi zaman aku kecik2 dulu, sekitar tahun awal 70an, diantara permainan semasa kanak-kanak seperti 'golek para, bola katok, dechok, main kereto tolok, chek jeng, main getoh, berambat' dan banyak lagilah kalu nak dibilang.   Itu tak termasuk acara 'polo air' kat sungai....apa pun semua itu sudah pupus ditelan zaman.

        Zaman sekarang, contoh si Yeh di atas dari satu sudut memang ini adalah masa dia.  Aku ingat lagi, masa umur 40an barulah dapat menyentuh komputer dan hingga kini dah 50an baru pandai sikit2. Berbanding si Yeh baru umur 9 tahun dah pandai berinternet. 
      Zon larangan 'terbang' memang telah diisytiharkan, cuma menaruh bimbang takut ianya dicerobohi. Pemantauan 'bangsa-bangsa bersatu' kadang-kadang tersalah pandang, adakala sedikit lalai. Dalam situasi sekarang, bagi yang sudah bergelar bapa apakah langkah terbaik yang boleh kita ambil supaya kedua-dua pihak mendapat manfaat dari kemajuan dunia ini.

Bukan Salah Ibu Mengandung

5 ulasan:

hani@debumelukut berkata...

Steady Yeh...!

Jamal Ali berkata...

Hebat budak-budak sekarang... :)
Saya pun reti guna komputer bila masuk sekolah menengah, itupun masuk kelas literasi komputer... :)

Mimie.Candy Cane berkata...

saya dulu juara bola katok..selain juara pecah cermin tingkap and juara kena bedal ngan mok..hehehe

nidus2 berkata...

Kak Hani,
Suka jadi Yeh.


Anakanda Zul,
Budak zaman la ni....tapi biar ada batasannya.


Mimie,
Lama tak jenguk Mimie...sihat?
Hebat tu perempuan main bola katok/kriket.

padlie berkata...

budak sekarang cepat belajar..
kena perhatikan selalu..

Entry terbaru padlie: Penceramah yang dah lama tak berceramah

 

Tembok Besar

2006

Senarai Blog Saya

nidus2 Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template