Sabtu, 19 Februari 2011

Lubuk



Betul ke ni lubuk?

Lubuk, istilah yang selalu digunakan untuk memberitahu di sinilah tempat ikan termasuk mak ikan, bapak ikan, datuk ikan dan bermacam-macam ikan ada.  Ho….begitu.
Ini tentu cerita hal memancing lagi. Memang pun…selagi aku tak puas hati, selagi tak dapat apa yang dihajati…hah tunggu kau.

Hampir dua jam menunggu, tak nampak kelibat cucu ikan yang datang menggoncang batang kail aku.  Balik rumah lebih baik, hari pun dah nak masuk maghrib.
Sampai rumah mak, kelihatan anak saudara yang berusia 9 tahun ada di rumah.  Anak saudara yang bongsu sekali. 
Tengok je muka aku terus menangis, sebelum ni tak pulak gitu.  Apasal? Apa muka yang begini hensem pun takut juga.
Jangan-jangan anak saudara aku tu tengok muka ni lain macam je….manalah tahu, budak-budak ni dia ada rasa lain dari kita.  Sampai sehingga isya’ budak ni kalau tengok muka aku terus nangis.

Apo kono jang.

Pesan orang-orang tua kalau kita baru balik dari tempat-tempat begini, sebelum masuk ke dalam rumah, berdiri dulu sebentar dan bacalah ayat Kursi sehingga habis agar ‘mereka-mereka’ yang menumpang tu tak masuk sama.

5 ulasan:

A.s.t.i.n.a berkata...

Betul tu Pak Nidus.. lagi2 kalau yang ada anak kecil.. kesian terkjut..

jeBateja berkata...

den dah ponah kono sekali.....seharian anak den menangis....pehhhh....bawak jumpo anak buah harun din...baru ok....ahakz

sally berkata...

Ade la tuuuuu...misteri nusantara....

nidus2 berkata...

Astina : Berwajah baru ye..
Kat kampung memang begitu, masih ada penunggu...heee3.

jeBateja :Pak Nidus hembus sendiri je, maklumlah Tok Gomol....

Sally :Kat kampung tu kan..ada lebih kurang 21 ekor hantu...hee seram.

Abdul berkata...

ank buah yg kecik umur 9 bulan daa, bkn 9 tahun...

 

Tembok Besar

2006

Senarai Blog Saya

nidus2 Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template