Rabu, 9 Februari 2011

Pengguna Rasional


Barulah tenang perasaan sekarang.  Dah boleh tengok TV baru setelah hampir dua bulan tersadai tepi dinding.  Terima kasih Warlord Hairil....kalau tidak kerana ugutan ke Tribunal Pengguna, Pak Nidus rasa sampai sekarang kes ini tertangguh begitu saja.

Bila kita nak buat aduan kat Tribunal tahu pulak dia orang takut dan keesokannya  kedua-dua pihak penjual dan agen TV terus selesaikan.


Beberapa perkara yang perlu kita tahu Hak sebagai seorang pengguna :
  • Mengenal pasti hak dan tanggungjawab pengguna
  • Mengenal pasti tujuan dan kepentingan menjaga hak sebagai pengguna
  • Agensi-agensi yang terlibat berkaitan dengan pengguna
  • Tanggungjawab pengeluar kepada pengguna
  • Bentuk-bentuk penyelewengan yang sering dilakukan oleh pengeluar
  • Cara membuat aduan
  • Peranan persatuan pengguna
  • Mengenal pasti peranan kerajaan dalam menguatkuasakan undang-undang dan melindungi hak pengguna
  • Menentukan hak pengguna dalam peruntukan undang-undang
  • Bentuk perlindungan pengguna dari segi pendidikan, persatuan dan undangundang
  • Penerimaan masyarakat terhadap gerakan konsumerisme


Jadilah seorang pengguna yang rasional.

9 ulasan:

hani@debumelukut berkata...

Tahniah..boleh doh la tgok cerita bollywood sabtu ni..

A.s.t.i.n.a berkata...

tak ramai pengguna yg sedar akan hak..

marinahunny berkata...

buleh lah pak nidus tgk bola..

nidus2 berkata...

Kak Hani,
Makcu memang sentiasa menanti Bollywood setiap sabtu.

Astina,
Kurangnya ilmu kepenggunaan.

Marinahunny,
Ini yang Pak Nidus suka dalam sehari dua ni sbb Apek...Ganu pun hebat juga.

sally berkata...

Yeay!!! dah boleh langut TV!

Hairil Rizal berkata...

Alhamdulillah!

Saya tumpang gembira lah. Nak tumpang tgk TV jauh sangat. Hehehe!

nidus2 berkata...

Terima kasih Sally, terima kasih Hairil....Seronok tengok saluran HD. Nak sohor Beyond lah tu...

Emat Azmi berkata...

Biso pok nidus! Tabik sprrrinngggg!!!

the life of cikgu sue berkata...

Wah besony telibesen.jangan telibesen tengok tuan dahlah ya...

 

Tembok Besar

2006

Senarai Blog Saya

nidus2 Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template