Ahad, 1 Ogos 2010

Tukar Takir

Walaupun aku bukan seorang guru bahasa, tapi ingin mencuba setakat yang mampu menterjemahkan maksud tajuk di atas.

Dalam Kamus Dewan perkataan tukar tu ada berbagai maksud bergantung kepada tujuan penggunaannya contohnya bertukar barang, memberi dan menerima ganti, berubah, berpindah tempat dan banyak lagilah.
Perkataan 'takir' mengikut kamus dewan ialah bekas air dan lain-lain (daripada daun pisang, daun kelapa dan lain-lain), timba dari daun pisang atau upih.

Baru aku tahu , jadi guru BM ni susah juga rupanya...aku ingat senang jer sebab kita ni bangsa melayu, cakap melayu dan semuanya melayu.

OK..bila dua perkataan ini dijadikan bahasa berganda (betul ke cikgu BM?) lain pula maksudnya. Aku cari dalam kamus dewan tak ada pulak. Tapi aku selalu guna perkataan ini untuk situasi yang kelam kabut, bertukar ke sana , ke sini.....apa lagi hah?.

Ceritanya.


Hah..dua benda ni lah membuat aku tukar takir...Kadang-kadang aku baru beli, esok lusa dah taada...beli lagi minggu depan taada. Eh..apa ke jadah ni, takkan toyol nak curi.

Hooo...baru aku ingat..cuti semester dan cuti sekolah anak remaja semuanya pulang bercuti..apa lagi bila dia orang tengok barang baru, apa lagi dia orang ambillah..Yang biru untuk kau..Yang merah untuk aku..Yang putih untuk aku...Yang hijau untu engkau..Yang buruk untuk Bapak kamu..Bibuat macam cerita P. Ramlee.

Kenapa jadi begini Bang Kassim...

Yang sulong Muhamad Afiq
YangTengah Muhamad Ayie
Yang Ketiga Muhamad Akie
Yang Keempat Muhamad Aidi
Yang Bongsu Muhamad Yeh


Hanya sorang jer perempuan...Makcu....Waaaaa..waaaaa...waaa Kembalikan seluar kecik akuuuu!!!!

7 ulasan:

♥xaturen♥ berkata...

Alhamdulillah..... shukur..
bang nidus2 dah banyak rezki,.. maksud saya anak-anak tersayang!

ermmm... tak de ingat nak tambah lagi ke bang nidu2....?
hehe...

Tanpa Nama berkata...

saya ambik stokin hitam sajo...seluar kecik tu bkn saya ambik deh, budak2 mungkin. hoho

-Muhamad Ayie

nidus2 berkata...

xaturen;...begitulah, rezki dari Allah...kamu bila nak kawin? Dah bukan abang lagi..pakcik..haaa3

Ngoh;...ayoh tak marah cuma 'mugheh' jah.

Tanpa Nama berkata...

nama ambo saloh eja tuh... mohd, bkn muhamad...
-abe-

Ibnu Jamaluddin berkata...

Indahnya hidup berkeluarga...
Hu3...
^_^

Ibnu Jamaluddin berkata...

sampaikan anak-anak turut serta dalam memeriahkan dunia blog ayahanda mereka...
tahniah, tahniah.... ^_^

nidus2 berkata...

Yaalah Ibnu...sorang di UTP, sorang lagi Kangar. Masing2 ingin mengembirakan hati orang tua. TQ.

 

Tembok Besar

2006

Senarai Blog Saya

nidus2 Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template