Isnin, 26 Julai 2010

Kempen Denggi

Mula-mula tu tengok sekeliling rumah takut-takut ada tempat nyamok bersarang dan bertelur. Tak ada pulak..tapi kalu di petang hari banyak nyamok berkeliaran. Cari punya cari teringat septic tank. Hah..betul..rupa-rupanya kat sini dia orang bertelur.

Dah terlanjur buka tangki najis, aku selongkar semua 'chamber'..(tuu lah… junction dari tandas ke tangki najis)...Masyaallah....ini bagi aku dah kes berat.

Tengok...LIPAS. Bukan main banyaknya, anak ada lipas ..mak ada..nenek ada..hingga tak terbilang.

Apa yang bahayanya dibandingkan dengan nyamok yang boleh membawa maut tu?

Begini ajerlah..kalau lalat hinggat kat makanan sudah tentu jijikkan? Hah...kan sama tu..cuma lipas merayap di waktu malam memasuki segenap pelusuk rumah walau sekecil mana ruang hingga ke tempat simpanan makanan. Hei jijik...kalau tak percaya cuba buat apa yang aku lakukan tu…tengok sendiri.

Selamat mencuba.

Klip Animasi Jaga Kebersihan.


3 ulasan:

♥xaturen♥ berkata...

Lipas pun kurang lebih, sama juga dengan nyamuk!

Hanya nyamuk ni lebih agresif lagi membunuh manusia, dan sudah terkenal seantero dinia weh...

;p

nidus2 berkata...

Kalu kat Indocina..dah lama kena goreng.

diana berkata...

aku paling nyampah dgn lipas la..
dah la bau dia busuk..
lagi satu cicak..
rase nak maki2 je kalu jumpe..

 

Tembok Besar

2006

Senarai Blog Saya

nidus2 Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template