Sabtu, 29 Mei 2010

Pop Yeh Yeh Pt.1

Aku rasa nak ubah selera kepada irama Pop Yeh Yeh kerana inilah muzik yang mula-mula aku kenal sejak dilahirkan. Apa tidaknya, masa aku umur 5 tahun irama ini mula diperkenalkan sehingga berumur 11 tahun. Sempatlah aku lihat abang-abang aku dengan gaya pop yeh yeh dengan idola mereka seperti Jefryden, A.Ramlie, J. Sham, A. Halim dan ramai lagi sambil menyanyi lagu kegilaan masing-masing.

Pop yeh-yeh merupakan sebuah genre yang popular di Malaysia, Singapura dan Brunei ketika era 1960-an. Irama pop yeh-yeh menguasai dunia muzik Melayu dari tahun 1965 hingga 1971. Pop yeh-yeh merupakan kesan pengaruh hebat daripada kumpulan British, The Beatles ke atas industri muzik Melayu zaman itu. Malah, istilah pop yeh-yeh diambil daripada judul lagu popular The Beatles, She Loves You - Yeh, Yeh, Yeh.

Pop yeh-yeh boleh dikatakan sebuah genre gabungan. Ia merupakan gabungan irama Melayu klasik dengan rock and roll dan juga R&B.

Sebagai pengenalan aku rasa setakat ini dulu. Selamat mendengar dan tengok-tengoklah slaid tu.

Tiada ulasan:

 

Tembok Besar

2006

Senarai Blog Saya

nidus2 Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template