Khamis, 25 Ogos 2011

Suatu Ketika...Berbuka di Bangkok

Bersahur di Battambang, berbuka pula di sebuah masjid ditengah-tengah kota Bangkok.  Mungkin masjid utama kerana ianya besar dan ramai jemaahnya.


Alhamdulillah, masih ada orang yang boleh berbahasa melayu bercampur dailek Kelantan dan Kedah. Kagum dengan sikap orang Islam Bangkok dalam menaikkan martabat dan syiar Islam di negara majoriti penganut Buddha itu.


Satu perkara yang menarik perhatianku semasa berbuka di sini.
Mula-mula jemaah berbuka dengan air sirap dan kurma.  Kemudian jemaah dipersilakan naik ke ruang solat untuk solat maghrib berjemaah di tingkat atas.  Selesai solat sekali lagi jemaah di persilakan turun semula untuk menikmati jamuan nasi.
Ketika itu dianggarkan terdapat lebih 100 meja dengan kapasiti 4 orang semeja. Kami 2 meja.


Semangat kerjasama nampaknya dititik beratkan di sini, sebab itu perjalanan majlis ini berjalan lancar setiap hari sepanjang bulan Ramadhan, kata AJK masjid ini.


Seperti kebiasaan di tempat kita, sebaik selesai makan kita akan bersiap seberapa segera untuk solat Isyak dan Terawih tetapi di sini kebanyakkan masijid melengahkan sedikit untuk memberi peluang kepada jemaah beristirehat sekejap.  Aku rasa itulah sebaiknya dalam mencari kesempurnaan dalam ibadat.



Sekali lagi aku berasa bangga sebagai rakyat Malaysia kerana kami di sini dihormati sebagai tetamu mereka walaupun kedatangan kami tidak diundang.




Masjid terletak berdekatan dengan Hotel 

4 ulasan:

jeBateja berkata...

samo mcm madinah n mekah aaa...minum air zam2 n kurma dulu.....maghrib...baru makan berat2....Terawih pun di lambatkan....

cheqna berkata...

yolo doh..pah2 make keno berehat lu meta..
selamat berhari raya pak..maaf zahir batin =)

nidus2 berkata...

Jebat,
Selesa begitukan.....Kalau diizinkanNya Pak Nidus akan ke sana musim ini...insyaallah.

nidus2 berkata...

Cheqna,
Selamat Hari Raya juga untuk Cheqna dan En. Tunang....

 

Tembok Besar

2006

Senarai Blog Saya

nidus2 Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template