Khamis, 26 Januari 2012

Sivik , tatarakyat , moral ....serupa jah.

Ingat masa sekolah rendah dan menengah era 60an dan 70an.  Mata pelajaran sivik dan lepas tu tatarakyat dan seterusnya pendidikan moral diajar kepada murid-murid dengan berbagai etika dan adab sopan juga tata susila.  Objektif pengajarannya akan lahirlah insan-insan yang berdisplin, berbudi bahasa dan berbagai nilai-nilai murni.  Lihatlah gambar yang sempat dirakam semasa di Tesco Kota Bharu.

Troli dibiarkan berada ditengah laluan oleh orang yang taada sivik.


Inilah tempat yang sepatutnya....itupun tak teratur.

Orang tua kata lama hidup banyak pengalaman....betullah tu.  


Seingat akulah.......
Era 60an dengan demam pop yeh-yeh....berseluar ketat, berkaca mata hitam, menari melompat-lompat gaya twist dan juga a go go.  Namun begitu tidak menyusahkan orang.  Kalau dingatkan ketawa sendiri.


Era 70an dah ada mat-mat motor......bunyi ekzos yang memekakkan telinga dengan asap yang keluar dari enjin 2 Lejang menyesakkan nafas.  Nak marah memang ada tapi tidaklah sampai tahap gaban


Era 80an muncul pula mat-mat rock dan mat-mat dadah sealiran dengan pengaruh muzik rock dan saki baki hippis era woodstock 60an dan 70an.  Kehidupan dah mula tidak tenteram, gejala sosial mula meningkat. Mat rempit belum muncul lagi, yang ada mat scrambler termasuk aku....hee3.


Era 90an aku sendiri pun dah tua masa tu, tak ikut perkembangan anak-anak muda. Yang nyata masalah sosial semakin meningkat. Pembuangan bayi mula berlaku . Kes rogol, kes samun dan macam-macam kes yang memeningkan kepala para  pemimpin masyarakat dan negara.


Sekarang masuk era millenium, kita lihatlah sendiri .  Apa yang  ingin diterapkan melalui dasar pendidikan sekarang masih belum berjaya ataupun semakin jauh dari berjaya. 
Rasa marah, kesal, kecewa.....itulah yang terjadi.  


Adakah 'Esok Masih Ada' seperti filem Jins Shamsuddin.

3 ulasan:

cheqna berkata...

bak kata haji mez
kat rumah deme2 ni tak dop dewan sivik...hahahaha

makcu B berkata...

Dulu dah calar keto kito kan Pak?

jeBateja berkata...

den dulu tatarakyat...time masuk silibus ni...sure nak terberak...seang bangat....ahakz

 

Tembok Besar

2006

Senarai Blog Saya

nidus2 Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template