Isnin, 11 April 2011

Buah Cenerai & Caplong

Carian google


Buah cenerai boleh dimakan tetapi  rasanya memang tak sedap sebab tu semasa kita budak-budak dulu buah ni dibuat 'peluru bedil'.  Bedil pula dibuat dari buluh peleting iaitu sejenis buluh yang batangnya kecil.  Buluh duri boleh juga digunakan tapi batangnya besar dan berat.

Carian google

Sesetengah tempat dipanggil caplong.....Selain dari buah cenerai pelurunya boleh dibuat daripada kertas yang dibasahkan dengan air.  Permainannya macam 'combat'....main perang.  Satu geng jadi jahat dan satu lagi jadi hero.  Kalau peluru dari buah cenerai tertembak dibaju alamatnya baju yang kita pakai habis kena getah buah ini dan takkan tanggal...rosak terus.  Balik rumah, tentu kena marah.  Bagi yang terror buat bedil ni, ia menghasilkan bunyi yang kuat dan laju.  

Rasanya Pak Nidus masuk dalam kategori ni.
Carian google


Teknik membuatnya ada skil tersendiri.  Jarak basi batang gocoh dengan bahagian kedap udara mesti bersesuaian kerana ia akan menghasilkan tekanan yang maksima untuk kelajuan dan bunyi yang kuat.  

***Rasa nak buat bila balik kampung nanti....

4 ulasan:

marinahunny berkata...

best best! kecik2 dlu slalu main ni. kdg2 xdok buah tu rendam kertas s.kabo dlm air..hahaha kena org sakit ni wehhh...

nidus2 berkata...

Marina, betuk ke sempat main ni...ini permainan orang dulu2.
Kalau betul memang best kan..

hani@debumelukut berkata...

ada jer benda pelik2 kat blog nih..

nidus2 berkata...

Blog Jentayu semakin meriah....persinggahan tetap Pakcumakcu.

 

Tembok Besar

2006

Senarai Blog Saya

nidus2 Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template